"Materialism and empiriocriticism" and the objectivity (in teaching) of science

Main Article Content

Adriano Veloso da Silva
Julia de Campos Silva
Lara de Amaral Sibo
Natalia da Silva Galvão
Rafael Mori

Abstract

Based on the postmodern worldview, reason is a declining myth that favors anti-science attitudes. However, considering historical-critical pedagogy, we believe that science, as a human achievement, should be properly valued and transmitted to new generations. Given these points, the current paper takes the critical fortune of Materialism and empiriocriticism by V. I. Lenin, and comments its fifth chapter, which addresses advancements achieved in physical and natural sciences at the turn of the 20th century. Revisiting this classic Marxist work can help recovering the concept of objectivity in sciences, which is passed over by postmodernism in favor of subjectivist, relativist, and even irrationalist conceptions.

Article Details

Section
Artigos
Author Biographies

Adriano Veloso da Silva, Universidade Federal do ABC

Licenciando em Ciências Naturais e Exatas pela Universidade Federal do ABC. Contato: adriano.velosodasilva83@gmail.com

Julia de Campos Silva, Universidade Federal do ABC

Mestra em Ensino e História das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC. Contato: juliadecampossilva@gmail.com

Lara de Amaral Sibo, Universidade Federal do ABC

Mestra em Ensino de História das Ciências e Matemática Universidade Federal do ABC e docente da educação básica em SP. Contato: lara.amaral261@gmail.com

Natalia da Silva Galvão, Universidade Federal do ABC

Mestra e doutoranda em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC. Contato: galvao.natalia.1987@gmail.com>

Rafael Mori, Universidade Federal do ABC

Docente do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC. Contato: rafael.mori@ufabc.edu.br

References

BOLSANELLO, Elio. Breve história ilustrada de Lênin. São Paulo: Centro Cultural Manoel Lisboa, 2012.

CAMARGO, Rosa M. B. de; GABBI, Gabriela F.; LEMES, João L.; BRENNER, Carmen E. B. “Os principais autores da corrente crítico-reprodutivista”. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 3, n. 1, 2017, p. 224-239.

COMITÊ CENTRAL DO PARTIDO COMUNISTA DA UNIÃO DAS REPÚBLICAS SOCIALISTAS SOVIÉTICAS (URSS). História do Partido Comunista Bolchevique da URSS. 3. ed. Recife: Manoel Lisboa, 2021.

DUARTE, Newton (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2021.

DUARTE, Newton. Vigotski e o aprender a aprender: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 4ª ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

ESCOBAR, Antonius I. Reflexões sobre Materialismo e Empiriocriticismo de Lênin Tese (Doutorado em Filosofia) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

FONTE, Sandra S. D. “Considerações sobre o ceticismo contemporâneo a partir da ontologia e da gnosiologia marxistas”. In: DUARTE, Newton; SAVIANI, Dermeval. Arte, conhecimento e paixão na formação humana: sete ensaios de pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 79-99.

FRIGOTTO, Gaudêncio. “Escola pública brasileira na atualidade: lições da história”. In: LOMBARDI, José C.; SAVIANI, Dermeval; NASCIMENTO, Maria Isabel M. A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2005, p. 221-254.

GALVÃO, Ana C.; LAVOURA, Tiago N.; MARTINS, Lígia M. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2019.

GASPARIN, João L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2002.

GRUPPI, Luciano. O conceito de hegemonia em Gramsci. 2ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 1978.

KRAUSZ, Tamás. Reconstruindo Lênin: uma biografia intelectual. São Paulo: Boitempo, 2017.

LEFEBVRE, Henri. O pensamento de Lênin. São Paulo: Lavrapalavra, 2020.

LEFEBVRE, Henri. Lógica formal/lógica dialética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983.

LIBÂNEO, José C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 28ª ed. São Paulo: Loyola, 2014.

LÉNINE, Vladimir I. Materialismo e empiriocriticismo: notas críticas sobre uma filosofia reaccionária. 2ª ed. Lisboa: Estampa, 1975.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos. São Paulo: Edições Sociais, 1977.

MESSEDER NETO, Hélio da S. “Pedagogia histórico-crítica e ensino de química”. In: GALVÃO, Ana C.; SANTOS JÚNIOR, Cláudio de L.; COSTA, Larissa Q.; LAVOURA, Tiago N. Pedagogia histórico-crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2021, p. 143-164.

NOVAES, Allan M. “A ciência na pós-modernidade: a falência das metanarrativas e suas implicações na construção do paradigma científico contemporâneo”. Acta Científica. Ciências Humanas, Engenheiro Coelho, v. 1, n. 12, 2007, p. 9-21.

PATO, Ana H. Materialismo e idealismo na física do final do século XIX e início do século XX a partir de Materialismo e Empiriocriticismo de Lénine. Dissertação (Mestrado em História e Filosofia das Ciências) – Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2012. Disponível em: < https://repositorio.ul.pt/handle/10451/9485 >. Acesso em: 12/06/2024.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, Adolfo. Filosofia da práxis. 2ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10ª ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4ª ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 44ª ed. Campinas: Autores Associados, 2021.

WOOD, Ellen M. “Em defesa da História: o marxismo e a agenda pós-moderna”. Crítica Marxista, Campinas, v. 1, n. 3, 1996, p. 118-127.