Jorge Amado: from the Proletarian to the Historical novel. A discussion on mediations of the aesthetic form and sociohistorical content

Main Article Content

João Paulo Ferreira

Abstract

The present work intends to elaborate a critical approach on the aesthetic and political aspects manifested in the literature of Jorge Amado, mainly the first three works of the cocoa cycle (Cacau, 1933; Terras do sem fim, 1943; São Jorge dos Ilhéus, 1944). Thereby, we will base our discussion on the specificity of each narrative, as a transfiguration of a determined socio-historical content. Because, with regard to Cacau being proletarian, Terras do Sem Fim is the "epic" of the "drama of feudal conquest" and São Jorge dos Ilhéus is the "stingy" drama of "imperialist conquest" – as the author warns in his notes – we believe that such considerations permeate the emergent debate of social, political, and economic problems of Brazil in the 1930s, which in turn constitute impasse of the figurative apprehension itself. In order to base our work, we will use the studies of György Lukács (2009; 2011), Antonio Candido (1992), among others.

Article Details

Section
Artigos
Author Biography

João Paulo Ferreira, Universidade de Brasília - UnB

Mestrando em Teoria Literária e Práticas Sociais, pelo Departamento de Teoria Literária da Universidade de Brasília. Membro da Linha de Pesquisa Crítica Literária Dialética e do Grupo de Estudos Literatura e Modernidade Periférica.

References

ALMEIDA, Alfredo W. Berno de. Jorge Amado: política e literatura – um estudo sobre a trajetória intelectual de Jorge Amado. Rio de Janeiro: Campus, 1979.
AMADO, Jorge. Cacau. 10. ed. In: . O país do carnaval; Cacau; Suor. São Paulo: Martins, 1961. pp. 145-283. (Coleção "Obras ilustradas de Jorge Amado")
________. Terras do sem fim. São Paulo: Martins, s/d.
________. São Jorge dos Ilhéus. São Paulo: Martins, s/d.
BERGAMO, Edvaldo. Ficção e convicção: Jorge Amado e o neo-realismo literário português. São Paulo: Unesp, 2008.
CANDIDO, Antonio. “Poesia, documento e história.” In: . Brigada ligeira e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 1992. p. 41-55.
________. “Literatura e subdesenvolvimento.” In: . A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Ática, 1989.
DUARTE, Eduardo de Assis. Jorge Amado: romance em tempo de utopia. Rio de Janeiro: Record; Natal: UFRN, 1995.
FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil – Ensaios de interpretação sociológica. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
HEGEL, Georg W. F. Cursos de estética IV. Tradução de Marco Aurélio Werle e Oliver Tolle. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
LUKÁCS, György. O romance histórico. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2011.
________. "O romance como epopeia burguesa." In: . Arte e sociedade: escritos estéticos 1932-1967. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009. pp. 193-241.
________. Introdução a uma estética marxista: sobre a categoria da particularidade. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
________. “Introdução aos escritos estéticos de Marx e Engels.” In: . Ensaios sobre literatura. Tradução de Leandro Konder. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968. pp. 13-45.
________. Tolstoi y la evolución del realismo. In: Ensayos sobre el realismo. Buenos Aires: Siglo Veinte, 1965, pp.163-263.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. [4. Reimpr.]. São Paulo: Boitempo, 2004.
PRADO JR., Caio. Formação do Brasil contemporâneo. São Paulo: Brasiliense, 2004.